Elbaltázott logók
Október elején, egy blogbejegyzésben megírtuk, hogy az átlagember bajosan szedi elő emlékezetéből a világmárkák logóit, ám furcsa módon a színekkel, szinte mindenki képes azonosulni.
Egy logó létrehozásánál több szempontot is figyelembe kell venni. A kreatív és játékos megalkotás mellett fontos szerepe van a színeknek, de nagyon fontos szem előtt tartani az egyszerűséget, letisztultságot, könnyen értelmezhetőséget is. Ha sikerül elkerülni a közhelyes vizualitást, már azt is mondhatnánk, hogy a logónak nyert ügye van a nyilvánosság körében. A szimmetrikusság is életbe vágóan fontos, valamint a betűtípus egyedisége is kulcsfontosságú prioritás.
Egy logó életre keltése tehát sok tényező mentén haladó folyamat, ám mégis, mindenek előtt a leginkább fontos faktor nem más, mint egy megfoghatatlan vezérelv, az ízlésesség.
Sokaknak nem is sikerült megragadniuk, bár a jó ízlés határát súroló, kirívó esetekkel most nem foglalkozunk, csak azokkal, akiknek nüansznyival kellett volna jobban odafigyelniük.
A szupercégek negatív statisztikái alapján, barokkos túlzással akár azt is mondhatnánk, hogy teljesen mindegy, hogy egy adott vállalat mennyire fektet nagy hangsúlyt az igényességre, ha a logókról van szó, hivatkozván "a negatív hírérték is hírérték" tézisre. Összegyűjtöttünk pár vállalati címert, amelynek grafikusai és kreatív ügynökségei nem igazán erőltették meg magukat a tervezés során, az eredmény pedig egyenesen csapnivalóra sikeredett.
Gagyi, zavaró, értelmetlen – más kifejezés sajnos nem nagyon jut eszünkbe az alábbiakat illetően. A három jelző tetszés szerint alkalmazható a következő logók velős leírására.
“Gyönyörű dolgokat szeretnék létrehozni a rondák ellenpólusaként, még akkor is, ha ez senkit nem érdekel. Ez a célom.”
Saul Bass világhírű grafikus vezérelvét, hajlamosak voltak páran szem előtt nem tartani.
Íme, a TOP 3, a vizualitás hitványságának netovábbjai, a grafika szamárpadja.
1.
Az American Airlines 2013-ban csúnyán mellényúlt. A cég iniciáléját formázó két "A" betű olyan volt, amilyen a tankönyvekben a szemléltető ábra. Letisztult, egyértelmű, leíró. Az újonnan létrehozott logó esetében viszont már nehéz volna eldönteni, hogy a nemzeti színekben pompázó kifutópálya csíkjait, vagy egy félkezű forgalomirányító rendőrt ábrázol-e munka közben, aki borzasztó színű farmert húzott fel.
Maradjunk annyiban, hogy ez nem jött be.
2.
A lokálpatriotizmus közhelyes reggelijét, az amerikai palacsintát kínáló étteremlánc, az IHOP valami nagyon édessel próbálkozott, de a végeredmény inkább lett creepy, mint creamy. A logójuk ugyanis olyan gyengére sikeredett, mint a szóvicc az előző mondatban. A két "O" betű alá biggyesztett görbület és a fenti szekció egy mosolygós arcot formál, ami inkább a frászt hozza az emberiségre, mintsem deríti mosolyra. A hiba első sorban az "O" lyukában keresendő, egészen pontosan annak méretében, valamint fehér színében, amely egy üres, élettelen arcot idéz a szemünk elé. A száj mosolyog, a szem nem. Ráadásul, mintha a logó egy erős orrsövény-ferdüléssel is küzdene.
Kapufa.
3.
Come on, KUMON :(
A KUMON matematikai és olvasási módszerekre tanítja a gyermekeket. A kezdeményezés szép és nemes, a logó viszont csapnivaló. A grafikai kivitelezés jónak indult a kapitális, letisztult betűkkel, ám akár csak az IHOP esetében, így itt is az a fránya "O" betű a ludas. A diverzitás fontos eleme a vizuális arculatnak, a gond azonban ott van, hogy a KUMON esetében elég éles a határvonal. Az elegáns betűk közé beékelődik, egy világot értelmezi nehezen tudó arc. A logó alapján, a szlogen akár lehetne a következő: "Ennyire butus vagy? Tanulj nálunk!"
Nem ártana újragondolni a design-t.
3+1.
A kivétel mindig erősíti a szabályt, jelen esetben pont ilyen a 2012-es londoni olimpia logója, amely pazarra sikerült, de véletlenül leesett a földre és összetört. Van ilyen. Arról pedig, hogy pont olyan alakzatban ért földet, amelyben Lisa Simpson éppen felhúzza valakinek a sliccét, senki sem tehet.
The 14 worst logos of all time, according to artists and designers
Ezeknél jobb arculat a cél? Nagy tételben merünk fogadni, hogy a fenti szintet hozni fogjuk, de még túl is teszünk rajta! Kérjen ajánlatot design területén!