Leadgenerálás okosan - tippek a több bevételhez
Bizonyára te is rengeteg időt és energiát fektetsz a weboldalad kialakításába, a hirdetési kampányaidba és tartalommenedzsmentbe, de a végső cél mégiscsak az, hogy ne csak magadhoz csábítsd a lehető legtöbb érdeklődőt, de valamilyen módon bevételre is szert tégy ebből a forgalomból. Ezt mondani általában könnyebb, mint véghez vinni, ezért ismerned a kell a leadgenerálás legfontosabb módszereit - hiszen ezek segítségével tudsz eljutni az ügyélszerzésig, vagyis a bevételszerzésig a weben.
Mi is az a leadgenerálás?
Leadgenerálás alatt az értékesítési folyamatok kezdeti szakaszát értjük: egészen pontosan valamilyen formában laza elkötelezettségre ösztönözzük (ajánlatkérés, visszahívás/megkeresés kérése, feliratkozás, stb.) azokat a potenciális ügyfeleket, akik érdeklődést mutatnak a szolgáltatás, tartalom, áru iránt, így megtehetjük velük az első, közvetett lépést az értékesítés felé. Főként a nagy értékű szolgáltatások és a nagy befektetést igénylő vásárlások esetén van rá szükség, vagy amikor nagyon nehéz a közvetlen értékesítés. Vegyünk egy példát: könyvet, ruhadarabot vagy az ezredszer vásárolt kozmetikumot viszonylag könnyen lehet akár webshopon keresztül is értékesíteni, de nem ez a helyzet mondjuk a lakásvásárlásokkal. Lakást senki sem vesz meg a legelső kattintással, mindenki (kivéve talán, ha multimilliomos az illető) hosszasan tervezi azt, átnézi az ajánlatokat és alapos mérlegelés után dönt. Éppen ezért az ingatlanosoknak nem az a jó stratégia, ha egyből az eladásra próbálja rábeszélni a vevőt. El lehet viszont adni a bejárást vagy az ajánlatkérést. Ez az, amit leadgenerálásnak nevezünk, a tényleges értékesítés egy közvetett lépcsőfokát. Minél nagyobb a bizalmi tényező és a szolgáltatás vagy termék értéke, annál hasznosabb és kritikusabb szerepű a lead generálás, hiszen ezzel lehet átbillenti a mérleg nyelvét a passzív látogatástól az érdeklődés irányába. Ez egyszerre érvényes a B2B és a B2C cégekre is. Most, hogy ez világos, nézzük a beígért módszereket, amelyek megsokszorozzák a weboldalad lead generáló képességét!Így optimalizáld a landing page-edet
1. Készíts termékvideót!
Az emberek 65%-a vizuális beállítottságú, vagyis könnyebben megragadja egy kép vagy videó a figyelmét. Miért ne szólítanád hát meg őket úgy, hogy egyből rád figyeljenek? Egy terméket vagy szolgáltatást bemutató videónak ráadásul nem kell hosszúnak vagy túl komplexnek lennie, inkább a tömörség és a kreativitás számít! A videó természetesen akkor a leghatásosabb, ha ez is egy meghatározott felszólítással (Call to Action) végződik, vagyis ajánlatkérésre, vagy további hasznos információkat tartalmazó anyag letöltésére biztatod benne a látogatókat. Ez utóbbi esetben egy figyelemfelkeltő videóval akár 33%-os konverziós arány is elérhető az Unbounce esettanulmánya szerint.Termékvideó mellett természetesen szóba jöhet az image videó készítés is, amivel tényleg kimaxolhatod a sikereket.
2. Meg se említsd a spamet!
Michael Aagaard kísérletében igazolták, hogy még egy olyan humoros (-nak szánt, döntse el mindenki maga) mondatban sem szerencsés említeni a spamet, mint a "100% magánélet - sosem fogunk spamelni!". Bár a megjegyzés arra irányult, hogy a feliratkozók nem fognak spamet kapni, a ténylegesen feliratkozók aránya 18%-al kevesebb lett, mint annál az ablaknál, ahol meg sem említették a levélszemetet. Noha valószínűleg érdemes célzást tenni erre, a spam szó inkább maradjon ki az üzenetből!3. Végezd el a kancsal tesztet!
Bandzsíts (nos, talán pár ital elfogyasztása után is működik...) és nézz rá a honlapodra! Így is látszanak a cselekvés ösztönző Call To Action felhívások? Meg tudod őket különböztetni a többi tartalomtól? Ha igen, akkor remek munkát végeztél, ha viszont nem, akkor érdemes átrendezni a weblapot! Egy vizsgálat szerint akár 591%-os lead javulás is elérhető, ha jó helyen vannak és megfelelően vannak kialakítva a CTA elemek. Ez tehát egy nagyon egyszerű, de kritikus fontosságú módszer.4. Nyújts kevesebb választási lehetőséget!
Hick törvénye szerint a kevesebb választási lehetőség kevesebb zavart szül, a kevesebb zavar pedig több leadet. Érdemes hát csökkenti az egy modulon belül szereplő CTA számot! A MySiteAuditor az elvet alkalmazva, háromról egyre változtatta a feltüntetett hivatkozásokat és 25%-os növekedést tapasztaltak a leadgenerálásban.Tartalommarketing a leadekért
5. Javítsd fel a céginfókat
Mindegy, hogy hívod: about, rólunk, munkatársaink vagy bármi más, ez az egyik legfontosabb része a céges honlapodnak. Az érdeklődők itt találkoznak veled először és innen szedik azokat az elsődleges információkat, amik alapján aztán eldöntik, hogy szimpi vagy-e. Viszont azt is érdemes kiemelni, hogy mindemellett remek hely némi CTA elhelyezésére is! Fogalmazd meg, hogy mit szeretnél, merre menjen tovább a látogató és egy jól irányzott CTA által irányítsd is oda, így garantáltam nőni fog a leadjeid száma.6. Blogolj rendszeresen - De tényleg!
A blogolás a lead szerzés egyik leghatásosabb módja. Egy jó szövegíró könnyen zeng ódákat bármiről, amire szeretnénk igényt generálni. Egy színes-szagos, érzékletesen megírt cikk pedig még ennél is egyszerűbben kelt vágyat az olvasóban valamire, amiről nem is tudta, hogy kell neki. Fontos azonban, hogy a blog írásnak TÉNYLEG folyamatosnak kell lennie! Heti 2 poszt megírása mindenképpen javasolt, hiszen ennél kevesebb esetén hamar elfelejthetik, hogy egyáltalán jártak valaha az oldalon. A tartalomnak pedig minőséginek kell lenni, olyan témákban, amik biztos, de legalább valószínűleg érdeklik a célcsoportot. Mi már a blogbejegyzések írásának mikéntjéről is írtunk! Olvastad?7. Készíts örökzöld vagy nagyon aktuális tartalmat!
Nagyon nehéz eldönteni, hogy melyik ideálisabb, hiszen mindkét típusnak megvannak az előnyei. Az örökzöld témákat bármikor előránthatjuk egy random megosztással és nagy eséllyel keresnek rá akár a megírás után hónapokkal is, egy nagy hírértékű poszttal viszont hirtelen nagy nézettséget (és lead mennyiséget) lehet generálni. Én azt javasolom, hogy mindkét típusból kerüljön az oldalra! Amikor nagyobb forgalmat szeretnél, válaszd egy egészen friss téma feldolgozását, egyéb esetben nyúlj az örök érvényűek felé, hogy fent tartsd a folyamatos érdeklődést!Használd ki a közösségi médiát!
8. Írj a LinkedInre!
A LinkedInt sokan úgy ismerik, mint álláskereső portált, de ha az üzleti életben mozogsz, ennél jóval nagyobb potenciálja van. A LinkedInen ugyanis, amely idehaza is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a cégvezetők, vállalati szakemberek körében, a tartalomkészítők is kibontakozhatnak. A Facebookra, Twitterre jól megszokott dolog kiposztolni bármit, de a HubSpot felmérése szerint a professzionális közösségi hálózat a legjobb közösségi csatorna a leadek generálására. Főleg akkor, ha a fogyasztóidnak szóló tartalomhoz olyan közösségeket, csoportokat is találsz ott, amelyek az adott témával foglalkoznak.A magyarázat erre az, hogy míg a Facebookra a legtöbben szórakozni járnak, addig a LinkedIn a szakmai eszmecsere terepe - vagyis aki jól használható terméket, szolgáltatást keres, annak ez a hálózat a megfelelőbb.
9. Kérdezz és válaszolj!
Bár itthon még kevésbé ismert portál a Quora, külföldön rohamos növekedésnek indult a felhasználóinak száma (lásd a lenti diagramot). A Quora lehetővé teszi, hogy olyan profilt készíts a cégednek, ami a saját oldaladra vezető linkeket is tartalmaz. A lényeg az, hogy a Quora-n gyakorlatilag bármilyen kérdésre megtalálható a válasz. Ha például esküvőszervező céged van és valaki ilyen témában kérdez valamit a Quora-n, nagy eséllyel rád talál. A Quora tulajdonképp a Wikipedia és a LinkedIn egyfajta elegye, ami tökéletes alkalmas lead generálásra. Magyar nyelvű, hasonló oldal sajnos egyelőre nincs, bár a Gyakorikérdésekkel és hasonló siteokkal lehet próbálkozni, de ott hivatalosan nem szabad céges profilt létrehozni, így kell némi gerilla hajlam az alkalmazásához.A felhasználói kérdések figyelésére, megválaszolására egy kész platform a kész közösséggel jóval több lehetőséget nyújt, de a saját oldaladon, közösségi média csatornáidon is érdemes foglalkoznod a legtipikusabb felhasználói kérdésekkel, vagy időnként magad felmérned, mi foglalkoztatja a vásárlóidat.
10. Tájékozódj a Twitteren!
Elsősorban az angol nyelvű neten használható ki jól, mivel ott van tömeges felhasználói bázisa, de bizonyos tevékenységi köröknél idehaza is hasznos eszköz lehet a Twitter. Az mikroblog-rendszernek ugyanis nálunk is megvan az az előnye, hogy könnyen kereshető, így ha nekiállsz monitorozni, könnyen találhatsz olyanokat, akik a terméked, szolgáltatásod keresik, illetve válaszolhatsz az ezekhez bárhogyan köthető kérdésekre. A GNC például ügyesen alkalmazta ezt: miután rájött, hogy tömegek érdeklődnek az egészség témáról, illetve magáról a GNC-ről a közösségi médiában, nagyobb szerepet vállalt ezekben a párbeszédekben. Az eredmény pedig nem maradt el, 25%-ot nőtt a social media szegmensből érkező értékesítése. A Twitter automatikus monitorozására a saját telepíthető kliensét, a Tweetdecket is bevetheted - itt állandó figyelésre veheted fel a számodra fontos kulcsszavakat.Offline jelenlét
11. Szerepelj a TV-ben!
Internet virágkora ide vagy oda, a legnagyobb és a legszélesebb réteget elérő tömegmédium még mindig a televízió. A kulcs a bekerülésre, ha egyedi a helyzeted a piacon, ne adj isten világszinten. Ha szeretnéd, hogy az erőltetett, reklámszagú megjelenéseken túl is szerepelj, próbálj valamivel kitűnni. Ez lehet extrém gerilla marketing, jótékonykodás, egy jól összeszedett kutatási anyag, vagy valami teljesen elszállt dolog, de ha bekerülsz a tévébe, garantáltan dőlnek majd a fizetőképes ügyfelek. Az ingyenes televíziós megjelenés ugyanis rendkívül nagy elérést tud biztosítani a céged számára, ami reklám formájában megfizethetetlen lenne - igaz, ezért is meg kell dolgozni.12. Felejtsd el a hideghívásokat!
A semmiből érkező, letámadó jellegű és rátukmáló telefonálgatások ideje lejárt. A hideghívások sikere 1-3% közötti, ám ha a telefonálást megelőzi valamilyen ajánlat vagy legalább valakire hivatkozhatsz, aki javasolta a megkeresést, a ráta akár 40%-ra is nőhet. Azt pedig nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a beszélgetés folyamán (még egyszer) meg kell értetni a hívott féllel, hogy miért és mivel keressük, ami neki azért jó, mert...13. Beszélj valamilyen (bármilyen) rendezvényen!
Előadónak lenni egy szakmai esményen nagy előnyökhöz juttathat. Amikor valaki annyira otthon van a szakmájában, hogy arról közönség előtt is képes jól beszélni, az nagyszerűen kamatoztatható kapcsolatokra tesz szert és akár médiamegjelenésekre is számíthat. Csak, hogy egyetlen példát említsünk: a Crazy Egg társalapítója, Neil Patel a marketingtervük részeként az összes lehetséges marketing konferencián közreműködött előadóként. Nem mindegyik kapcsolódott szorosan a termékükhöz, de végül mindegyik hozott ügyfelet. Összesen 100 000 új felhasználót, mindössze két év alatt!Közreműködés
14. Szerezz partnereket!
A vállalkozások gyakran lépnek partnerségbe, aminek jelentős lead generáló hatása is van. A legfontosabb lépés, hogy találj egy olyan céget, aminek szüksége van valamire, amit a tied csinál, a megállapodást követően pedig mehet a közreműködés és a kölcsönös hírverés. Ez nyilvánvalóan időigényes folyamat, de többek között a versenytársak piacra lépését is nehezítheti. A vállalkozásodnak közvetlen kapcsolata lesz egy nagyobb piaci szereplővel, aminek a vélhetően nagy ügyfélköréhez is hozzáférsz, ami hosszú távon jó sok leadet eredményez.15. Barátkozz bloggerekkel
Különösen a vállalkozás korai szakaszában érdemes bevetni, hogy a szolgáltatásodat, termékedet bloggerek rendelkezésére bocsátsd. Nem kell szívbajosnak lenni, hiszen mindenki szeret kipróbálni dolgokat, főleg ha azok ingyen vannak. Aki pedig írásból él vagy ez a hobbija, biztosan meg is osztja majd. Amennyiben az ítélet pozitív (és miért ne lenne?), a blog követői is biztosan szeretnék letesztelni az ajánlás tárgyát, neked meg szépen nő a bankszámlád.